”Carmenei” sau ”lui Carmen”?

Corect este ”lui Carmen, deoarece numele de persoane feminine terminate în consoană sau împrumutate din alte limbi primesc articolul lui : lui Irinel, lui Carmen , lui Ingrid, lui Jennifer.

Este o chestie care se învață în clasele primare, în gimnaziu. Asta înseamnă că învățătoarele ar trebui să știe asta, nu? Nu și învățătoarea lui fiu-miu.

Ne dă temă pentru acasă: transcrieți. Într-o propoziție apare ”calul Carmenei”.

1Ce face un părinte în situația asta? Îi explic că nu este corect și îl pun să scrie ”lui Carmen”.

A doua zi vine cu acasă cu tema corectată: ”lui Carmen” este tăiat și scrie ”Carmenei”.

20161116_130528

O sun pe doamna învățătoare:

– Știți, ați corectat ”lui Carmen” cu ”Carmenei”.

-Da, e greșeala mea, am văzut după aceea că au scris mai mulți copii ”lui Carmen” și mi-am dat seama că era de genul masculin, că mai jos scrie ”calul lui e maro”și de aceea trebuia ”lui Carmen”, am zis în clasă, dar nu am mai corectat în caiete. 

-Dar, știți, nu contează că e masculin sau nu, chiar dacă era feminin tot ”lui Carmen” era corect, se aplică la toate substantivele proprii feminine terminate în consoană.

-Da, nu știam, interesant, mai învățăm și noi, ce să facem, toată viața învățăm.

Acesta a fost primul dialog, se vedea că era într-un loc aglomerat. Mă sună ea, peste o oră.

-Haideți că eram într-un magazin (ton schimbat, mieros). Da, eu mi-am dat seama că nu sună bine și am văzut că mulți copii au scris ”lui Carmen” și apoi mi-am dat seama că e greșit, dar am zis în clasă, să știți, nu a rămas necorectat, dar nu am mai cerut caietele înapoi să corectez și pe ele. Sincer, nu știam ce mi-ați zis, dar nu-i nicio rușine, colaborăm, mie nu mi-e jenă să întreb și profesorii de română (probabil tocmai sunase unul) și de matematică, când nu știu.

Asta e, doamnă, eu am o prietenă Carmen și știu de la ea asta – zic eu, pentru a nu mă da deșteaptă, încercând să termin într-un mod prietenos convorbirea, nu recomand nimănui să se pună rău cu învățătoarea copilului.

Și acum, serios, o învățătoare de peste 60 de ani, care se laudă că a avut 10 generații de copii (”am avut și 47 de elevi în clasă, nu 16 ca acum!”), să nu știe așa ceva?

Leave a comment

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑