Produse menstruale sustenabile. Ai auzit de ele?

Sustenabilitatea este capacitatea de a exista și progresa fără a epuiza resursele naturale pentru viitor. Este componentă a economiei circulare, care implică  reutilizarea, repararea și reciclarea materialelor și produselor existente cât mai mult posibil. Chiar dacă pare că un produs ajunge la sfârșitul duratei sale de viață, materialele componente ar trebui să fie păstrate în cadrul economiei de cât mai multe ori cu putință. Acestea pot deveni materii prime, fiind refolosite și căpătând o nouă valoare.

Dar ce faci cu deșeurile reziduale? Cele care nu pot fi reciclate? Este vorba, în general, de produse utilizate pentru îngrijire personală sau medicală. Simplu: renunțăm la ele.

Nu, nu o să vă spun să nu mai ieșiți din casă și să stați doar în baie cu o găleată la picioare, când sunteți în perioada aceea a lunii. Vă propun să avem o menstruație sustenabilă. Ca o femeie modernă ce sunt, am trecut la produse de igienă intimă de folosință îndelungată. Dețin o cupă menstruală, un absorbant reutilizabil și o pereche de chiloți menstruali. Mi-am luat câte una din fiecare să văd care mi se potrivește și am ajuns să le folosesc pe toate. Vă povestesc despre ele și la final vă spun care sunt avantajele și dezavantajele.

Cum a fost 33 de ani, cu tampoane de unică folosință

Am 47 de ani, iar vreo15 am folosit vată medicinală. Două perechi de chiloți, neapărat, de babă, să încapă ansamblul. Iritațiile în zonă și în afara ei, pe pulpe, erau ceva normal. Nu purtam nimic frumos, nu mă duceam nicăieri dacă nu eram obligată. La serviciu, toate colegele știau de ”condiția” mea și le puneam să uite dacă sunt pătată. Foarte des eram. Aveam geacă lungă sau un pulover pe care mi-l înodam la burtă, să pară fashion. De fapt, acoperea ceva.

Apoi au venit tampoanele cu aripioarele lor care au fost o minune pentru mine. Le-am mulțumit celui care le-a inventat, dar apoi am aflat că ele erau de mult pe piață, ca și scutecele pentru copii, doar că la românii nu ajunseseră. Bine, cred că și cupele astea moderne erau de mult pe piață, dar eu am aflat de vreo câteva luni de ele. Tampoanele și-au pierdut și ele din ”strălucire”, am avut incidente cu ele, iritații și chiar infecții urinare. Ce să ceri de la un produs de unică folosință, care să mai fie și convenabil? În niciun caz calitate și protecție împotriva unor boli.

Am folosit ani buni și tampoane interne, în primele zile de menstruație. Și-au făcut treaba, doar că trebuia să le schimb de fiecare dată când mergeam la baie pentru a urina, deoarece se udau și ele. Și asteau iritau. Chiar și după ce se termina ciclul menstrual zona era în ”carantină”, deoarece era roșie și inflamată, ustura și durea.

Iar aruncatul la gunoi… Altă grijă. Să le ascund, să nu le vadă bărbatul, apoi copilul. Gunoiul este dus de obicei de bărbați, dar dacă vedeți femei cu el în mână înseamnă că vor să scape de dovezile incriminatoare. Iar la muncă… îl luam cu mine în geantă, îl aduceam acasă…

Cum e acum, cu produse sustenabile

Probabil mai am vreo 3 ani de menstruație, până intru la menopauză. Numai bine cât să îmi ajungă produsele astea și să nu mai văd maldărele de tampoane. Să nu mai am grija depozitării și aruncării lor. Să nu îmi mai fie frică să mă pătez și să mă irit. Merit să am trei ani liniștiți, cu toate zilele la capacitate maximă.

Cupa menstruală o folosesc în primele două zile, împreună cu chiloții menstruali. Când se murdăresc chiloții, intervine absorbantul. Toate se spală cu apă rece, este cea mai eficace. Apoi, când apa nu mai e roșie, eu le bag și la mașina de spălat, program scurt, cu 30 de grade, deși producătorul nu recomandă. Materialul se spală și se usucă ușor.

Cupa menstruală

Ideea de a-ți introduce cupa menstruală pare de speriat, dar trebuie să știi că plasticul este maleabil. Nu este dur și poate fi îngustat, ca apoi să-și dea drumul înăuntru. Trebuie să o bagi cu hotărâre, susținut, fără frică și va ajunge unde trebuie. După trei, patru ore o scot și o spăl cu apă caldă. Am înteles că ar exista și steriliatoare, dar eu nu am unul.

Cupa menstruala Femi.Eko® este fabricată din silicon 100% medicinal, este incoloră, fără coloranți si, mai ales, fără chimicale. Siliconul medicinal este 100% compatibil cu corpul uman, fiind non-iritant, non-alergic și non-absorbant. Cupa Femieko nu conține dioxine și substanțe alergice, nu va produce mirosuri și nu vă va limita activitățile zilnice.

Chiloții menstruali

Preferații mei. Am ales mărimea M și sunt perfecți. Ai impresia că sunt mari, dar nu, acoperă perfect formele. Nu strâng, dar sunt bine fixați. Nu irită, deși au trei straturi. Materialul e moale și prietenos cu pielea, nu alunecă, nu se deplasează. În plus, țesătura este tratată cu tehnologie SilverClear, anti microbi.

Acest produs s-a comportat exact ca în descrierea de mai sus. Nu a prins miros, nu a scăpat nimic pe dinafară, nu m-a iritat, nu am făcut nicio infecție și am stat și liniștită că nu mă pătez. Zilele de menstruație au fost mult mai ușoare, fără stres. Singura problemuță este că se văd prin unii pantaloni, materialul fiind gros, doar are trei straturi.

Absorbantele reutilizabile

Absorbantele reutilizabile sunt concepute din material respirabil, ecologic, nu se compară deloc cu plasticul albit cu clor din absorbantele de unică folosință. Se pliază pe chilot și rămân acolo. Ce intră nu mai iese. Spălarea este foarte ușoară, cu apă rece, iar apoi la mașina automată. Așa procedez eu, nu știu dacă afectează materialul, dar o să văd în timp. Eu nu le-am folosit singure, doar cu cupa, deci nu au fost prea solicitate, doar când scoteam și băgam cupa, avea treabă să rețina ceva scurgeri.

Ca să scurtez pledoaria mea pentru produsele sustenabile de igienă feminină, fac o listă cu avantajele și dezavantajele folosirii lor:

Avantaje

sunt comode

au protecție antimicrobiană

sunt ușor de curățat

ușor de depozitat

mediul este scutit de sute de tampoane anual

putere de absorbție mare

nu capătă miros

material de calitate, durabil

pot fi folosite si pentru incontinență urinară sau post partum

au durata de viață mare: câțiva ani

Dezavantaje

sunt scumpe la acest moment

sunt groase și se observă prin pantaloni

curățarea lor nu e tocmai o bucurie

Acest articol a fost scris pentru Spring SuperBlog 2022

Leave a comment

Blog at WordPress.com.

Up ↑