E-mobility, copii, Mercedes. Ar putea să meargă

”Locuiesc în provincie, dar ajung periodic în capitală, pentru unele aspecte legate de serviciu. După ce îmi fac treburile, îmi rezerv două ore să merg fără grabă pe traseul Piața Romană-Universitate-Eroilor, doar ca să-mi aduc aminte de studenție. Când ajung acasă, descopăr că mucii mei sunt negrii”.

Un comentariu pe care mi l-a lăsat un cititor, la o postare mai veche despre poluarea din București. Enumeram atunci motivele pentru care am ales să mă întorc la Breaza, orașul meu natal: aerul curat și zgomotul din trafic aproape inexistent. În comentarii, alți români îmi spuneau că au făcut același lucru: au părăsit orașele, în căutarea sănătății.

Lucrurile nu mai stau chiar așa acum, în 2019. Nici la Breaza nu mai e sigur să-ți crești copiii. În weekend, traficul pe strada principală este ca pe DN 1. Aplicațiile îi trimit pe șoferi prin oraș, cum că ar fi mai liber. De vineri până luni nu mai poți ieși la plimbare, în zona asfaltată. O poți face pe dealuri, dar nu poți locui acolo.

Acum șapte ani, pe străduța mea cu 12 familii erau cinci mașini. De atunci s-au mai construit două case, s-au mai cumpărat vehicule, iar acum sunt 22, aproape câte două în fiecare garaj. Pe benzină, motorină sau gaz. Dimineața, e concert: le știu pe fiecare ale cui sunt, după cum pornesc.

Acum 25 de ani Breaza era ”stațiune balneoclimaterică”, unde oamenii veneau și se tratau de plămâni. Avem și un spital cu această specializare, doar că acum, orașul este doar ”stațiune de interes local”. Nu mai este primul din țară la calitatea aerului, copiii nu se mai vindecă de astm după vacanța la bunici.

Într-un sfert de secol se pot întâmpla multe. Un oraș se aglomerează, o afacere crește, un copil ajunge adult. În alți 25 de ani, un producător de automobile poate schimba percepția despre e-mobility.

Acum 25 de ani, lua ființă Auto Schunn, o societate cu capital privat german, unii dintre primii parteneri autorizați ai Mercedes-Benz România. Astăzi este cel mai mare dealer auto Mercedes-Benz din vestul țării, renume obținut printr-un progres continuu. Aniversarea unui sfert de secol coincide cu intrarea brandului Mercedes-Benz într-o nouă eră a e-Mobilității, marcată de lansarea SUV-ului Mercedes-Benz EQC, propulsat în proporție de 100% electric.

Mercedes-Benz-EQC-Auto-Schunn-1024x433

Noul  SUV electric va marca astfel, intrarea cu toata puterea într-o nouă eră a conceptului de e-Mobility. Producătorii de automobile se confruntă cu o provocare substanțială, care necesită o transformare profundă a industriei. Rapiditatea cu care apar noi tehnologii și gadgeturi, noile abordări în ecologie și mobilitate mă fac să cred că Breaza ar putea fi diferită peste 25 de ani. Mobilitatea electrică ar putea avea succes, dacă toate părțile interesate își vor juca rolul: industria auto, furnizorii de energie, mediul academic, societatea civilă și factorii de decizie locali.

Trebuie să ne jucăm si noi rolul. Ar putea fi mai greu cu adulții, speranța e în copii. Ei acceptă mai ușor schimbarea.

Fiul meu de 10 ani  învață la școală, la cultură civică, despre organizarea unui oraș. Știe despre primărie, impozite, buget local, infrastructură, clădiri de utilitate publică. Il provoc să-mi schițeze cum crede el că vor sta lucrurile într-o societate care va îmbrățișa total conceptul de e-Mobility, peste 25 de ani, când el va avea 35 de ani. 

Iată ideile lui:

”Vor fi mai puține mașini personale.

Vehiculele electrice pe patru roți sunt și vor fi ceva mai scumpe, așa că membrii unei familii sau chiar vecinii vor împărți o mașină, pentru a merge zilnic la serviciu. Va crește numărul celor care apelează la car-sharing sau car pooling. Transportul în comun cu autobuze va fi mult mai dezvoltat, iar trenurile de mare viteză vor asigura legăturile între regiuni.

Pe două roți

Cei care vor dori totuși să călătorească singuri vor avea biciclete, trotinete sau hoverboard-uri, cum au prevăzut realizatorii filmului ”Back to the future 2”. Ele vor fi controlate prin aplicații sau comenzi vocale, le vom vedea mergând sau zburând singure, pentru a ajunge în locul în care se află proprietarul. 

Vom folosi energia regenerabilă

Sigur se va naște un inginer genial, care va inventa noi moduri în care să folosim energia regenerabilă. Peste 25 de ani nu ne vom încărca mașinile la priză, ci la soare, pământ sau vânt.  Cineva își va dedica viața pentru a scăpa oamenii de jugul poluării și al orelor petrecute în trafic. 

Ne vom produce singuri energia electrică

Evident, toți știm că dacă pedalezi sau te dai pe o rampa half pipe produci energie electrică. Eu cred că, în viitor, vom avea dispozitive pentru casă, unde să-ți produci propria energie, poate chiar din deșeuri. Cert este că nu vom mai folosi uleiuri și gaze pentru a ne hrăni, încălzi sau deplasa, ci doar electricitate din surse regenerabile.

Primarul va trebuie să ia măsuri e-mobility

În orașul meu nu există o priză unde să-ți încarci mașina electrică. Dacă ar fi, poate aici ar poposi turiștii aflați în drum spre Valea Prahovei. Sau cei care au case de vacanță aici. Breaza are 17.000 de locuitori, cărora li se adaugă alți 17.000 la sfârșit de săptămână. Este supranumit al șaptelea sector al Bucureștiului.

Pentru a încuraja oamenii cu mașini electrice să vină la Breaza eu aș construi parcări, unde asemenea mașini ar avea prioritate. I-as scuti pe proprietarii lor de taxe și impozite. Le-aș acorda tot felul de facilități, i-aș trata ca pe niște VIP_uri. Peste 25 de ani , primar va fi un tip cam de vârsta mea, care a crescut cu noțiuni ca încălzirea globală, poluare, reciclare. Sigur va avea idei revoluționare, așa suntem noi, generația noastră. Îl vom ajuta si noi să salveze ce au stricat generațiile anterioare.

Este suficientă o idee, de la ea pornește totul

Oamenii de știință, vizionarii,  nu visează un rezultat imediat, ei nu așteaptă ca ideile lor avansate să fie preluate cu ușurință. Munca lor seamănă cu cea a agricultorului, e pentru viitor. Datoria lor este de a pune bazele pentru cei care vor veni. Poate voi fi chiar eu cel care va scăpa lumea de poluare, poate chiar eu voi inventa tehnologia prin care se va produce energia necesară funcționării noastre, fără a mai produce pagube solului, aerului și apei, poate chiar eu voi fi primarul – încheie entuziast fiul meu.

M-a uimit fiul meu, cu gândirea lui. Nu știam că a trecut de întrebările ”cum îmi scot soarele din ochi” sau ”de ce pisicile cresc mai repede decât oamenii”. Evident, câteva dintre idei le recunoașteti din filmul ”Back to the future”, iar finalul înălțător îl caracterizează, așa își termină el toate compunerile. 

Mă întreabă unde o să-i folosesc textul și-i spun că într-o postare pe blog, inspirată de lansarea primului vehicul electric de la Mercedes.

”Păi, abia a fost prezentarea oficială, în toamnă. Se poate cumpăra și în România?” – mă întreabă el.

”De unde știi de asta?”

”E plin internetul de știrea că vehiculele electrice au de acum un Mercedes”.

”Îl vor lansa în luna iunie, iar până atunci pregătesc publicul popularizând conceptul de e-mobility”.

”Dacă Mercedes se implică în asta, sunt șanse ca informația să ajungă la toată lumea”.

Acum, că a zis el asta, mă gândesc că are dreptate. Nu poți să lucrezi în vanzari auto, să lansezi un nou produs și să nu investești bani și energie să popularizezi conceptul.

Peste 25 de ani, în istoria e-mobility, se va vorbi despre lansarea Mercedes-Benz EQC ca despre un punct de cotitură: momentul în care lumea a realizat că mașinile electrice pot fi și luxoase, dar mai ales puternice și sigure. Iar Auto Schunn va fi cunoscut drept leaderul auto care a rezistat 50 de ani pe piață, fără a se abate de la standardele Mercedes-Benz.

sursa foto mercedes-benz.com

articol scris pentru Spring SuperBlog 2019

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: