”Fake review” sau ”filmare amator”?

Întrebarea din titlu o adresez celor care și-au mutat afacerile pe online. Fie că sunt posesori de magazine, fie că oferă servicii, ei își încurajează clienții să povestească despre experiența lor. Cum procedează? Îi tocmește pentru a scrie review-uri de cinci stele, chiar dacă nu sunt reale, sau îi încurajează să trimită materiale video autentice, care să arate marfa, cum a ajuns la destinație și cât de avantajoasă a fost tranzacția?

În aceste zile citesc ”Matrioșka mincinoșilor”, scrisă de Marian Voicu, o carte despre fake news, manipulare, populism. Fiecare poate crede ce vrea, îşi poate construi realitatea pe care o doreşte, din informaţiile pe care le selectează. Dar ce te faci când suntem alimentaţi cu fake news,  care ne sunt livrate pe reţelele sociale, site-urile de vânzări, blogurile influencerilor! ”Toate au fost contaminate, iar știrile false se răspândesc asemenea unei bacterii sau unui virus, infestând corpul social sănătos” – citesc în acest volum.

Din această cauză, Trump a ajuns liderul Americii, s-a întâmplat Brexit, s-ar putea să se întâmple Roxit, iar unii români cred în existența statului paralel și că homosexualii ne vor adopta copiii. Nu au cum să ne adopte copiii, dacă noi nu-i părăsim.

Acest fake a pătruns nu numai în politică, ci și în mediul comercial. Nu e greu să ai o pagină cu cinci stele, nu e greu să cumperi spațiu în ziare sau bloguri. Like-urile chiar costă și aduc clienți. Iar când aceștia sunt nemulțumiți nu au pe cine să acuze, e vina lor că nu au bănuit că au de-a face cu o reclamă mascată.

Nu tot online-ul e așa. Din când în când se găsește câte un antreprenor care are o idee aparte de a-și face publicitate. Aveau deja un concept de vânzări unic în România, iar cei de la site-ul Vindem-ieftin.ro au găsit și un mod unic de a se promova.

Întâi trebuie să înțelegeți că Vindem-ieftin.ro este o casă de comenzi, care nu are marfă pe stoc, nu are costuri de manipulare a produselor și, implicit, pierderi sau transport. Este un broker în domeniul comenzilor online de materiale de construcții: tu îi spui ce materiale de construcții vrei, iar ei le caută pe cele mai ieftine de pe piața românească și obțin și reduceri pentru tine. Un concept inedit, nu?

Voi ați mai văzut, la alte magazine online, să-și facă reclamă cu recenzii video primite de la clienți? Cei de la Vindem-ieftin.ro îi încurajează să filmeze momentul în care ajung produsele, cu telefonul, cu camera video, cu ce au ei la îndemână și să încarce materialul video pe site. Din recenziile pe care le-am văzut,  îți dai seama că nu este nimic regizat, nu e mână de profesionist, totul e real, pe fugă, cu imagini mișcate, că oamenii au de muncă.

100

Ce primesc pentru deranjul lor de câteva minute? Discount pentru următoarea comandă. Iar Casa de comenzi împușcă doi iepuri dintr-o lovitură: face rost de un video real, care arată cum stau lucrurile în realitate și își fidelizează clienți. Le-a oferit produse ieftine, după ce le-a căutat pe la toți partenerii cu care lucrează, iar la următoarele comenzi vor fi și mai ieftine cu 100 de lei.

Acum ne întrebăm? De unde vine ieftinirea asta? Nu cumva e un fake news? Ei zic așa: 

”scurtăm drumul de la producător / importator / distribuitor la clientul final, marfa ajungând de la aceștia direct la tine sau pe șantierul tău. Astfel, evităm un cost destul de mare cu depozitarea, manipularea, pierderi și încă un transport care s-ar regăsi în prețul produsului, în cazul depozitelor clasice”.

Dar nu pot să mă duc eu direct la importator sau distribuitor și să cumpăr eu ieftin, fără a apela la această firmă? Nu, pentru că vei fi tratat ca un client care cumpără o singură dată, în timp ce  Casa de comenzi are un rulaj regulat și obține reduceri, deoarece cumpără des și negociază prețuri. 

33963891_1003153773178485_8933793217065779200_nDe când citesc cartea cu mincinoșii din online, eu sunt foarte sceptică când citesc ceva online. În lumea digitală, bătălia se dă pentru mințile oamenilor, prin orice mijloace. Publicitatea falsă este concepută de psihologi, specialiști în sociologie și comunicare, care folosesc vorbe mieroase și compensații de tot felul (adică fac SEO) pentru a ajunge în prima pagină a căutărilor pe motoarele de căutare. Prefer declarațiile oamenilor simpli, filmați când primesc gresia și tigla mecanica acasă, cu bucuria aia neprefăcută, că au rezolvat o treabă repede și ieftin, că oamenii le-au vorbit frumos și i-au tratat ca pe niște clienți VIP, căutând oferte pentru ei, scutindu-i de timp pierdut și nervi tocați.

Astăzi nu mai există arbitru în viața publică. Oricine poate pretinde că faptele sunt cele pe care le descrie. Un testimonial video, filmare de amator, ar putea face diferența și ar putea să readucă încrederea în online.

sursa foto: vindem-ieftin.ro

Acest articol a fost scris pentru SuperBlog2018

One thought on “”Fake review” sau ”filmare amator”?

Add yours

  1. Felicitari pentru articol, mi-a placut foarte mult abordarea ta. M-am gandit si eu sa abordez astfel aceasta tema, insa am mers in alta directie. :))

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: