Cu toate simţurile

Mersul la cumparaturi reprezinta adesea o experienta senzoriala completa. Comerciantii priceputi exploateaza (si chiar manipuleaza, uneori extrem de subtil) publicul prin intermediul celor cinci simturi.

VAZUL. E simtul nostru de baza – omul este un “animal vizual”. In magazine suntem atrasi prin intermediul vazului si abia dupa aceea intra in joc celelalte simturi. Au fost realizate studii aprofundate asupra perceptiei vizuale. Bazandu-se pe rezultatele acestor studii, proiectantii si comerciantii amenajeaza interiorul magazinelor astfel incat semnalizarea, aranjarea marfurilor si decorul sa corespunda caracteristicilor innascute ale vederii umane.

AUZUL. Muzica pop, care binedispune si relaxeaza fara sa preocupe si sa ceara eforturi pentru a o asculta si intelege, face deja parte din “peisajul senzorial” al mai tuturor magazinelor mari. Dar exista si abordari mai subtile: un lant occidental de supermarket-uri transmite muzica clasica, pentru a-i descuraja pe adolescenti sa se invarta primprejur. Responsabilii firmei sustin ca, adesea, pustii fac galagie, creeaza dezordine, ii agreseaza (cel putin verbal) pe ceilalti clienti si incearca sa fure din magazine. “Metoda muzicala” da, se pare, roade interesante, dar a starnit comentarii si dispute. Muzica clasica ii indeparteaza pe tineri de magazinele respective, dar nu rezolva problemele. Adolescentii isi stramuta locurile de adunare si comportamentele antisociale in alte magazine.
buha
SIMTUL TACTIL. Nu degeaba si-a dezvoltat omul, in decursul evolutiei, maini prehensile, cu degete sensibile. Instinctiv, simtim nevoia de a pipai obiectele. Astazi, in marea majoritate a magazinelor, marfa este expusa pe rafturi sau pe mese, la indemana clien]ilor

MIROSUL. In unele marketuri, delicioase arome (uneori produse artificial) umplu spatiul, spre a le da idei si pofte cumparatorilor. In altele, din contra, abundenta de marfuri fiind foarte mare, aparate puternice pompeaza in afara amestecul de mirosuri, pentru a nu-i coplesi pana la greata pe cumparatori. Oricum, un miros de cornuri proaspete, cu unt, intr-o patiserie poate face adevarate minuni.

GUSTUL. A oferi mostre de alimente spre degustare este o practica destul de curenta, desi inca insuficient utilizata, dupa parerea specialistilor. Lucrul e important mai cu seama cand vine vorba despre produse ambalate in cutii de conserve; cum aceste alimente nu pot fi nici vazute, nici mirosite, nici atinse, informatia despre ele este atat de saraca, incat multi oameni le percep ca pe niste lucruri necunoscute, straine lor si deci suspecte. O mostra comestibila transforma dintr-o data perceptia asupra alimentului respectiv.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: